Moesten jouw docenten in corona tijd ook een Online schoolbord gebruiken in plaats van een dat ze fysiek in hun lokalen les konden geven? Veel leerlingen zaten namelijk thuis in tijden van corona, om daar online hun lessen te volgen via een bepaald online platform. Denk dan aan zoom, skype of microsoft teams. De leerlingen kregen op deze manier alsnog les, toen ze niet naar school mochten van de overheid. De online lessen waren een mooi alternatief, want iets is beter dan niets natuurlijk.
Praktijklessen waren niet meer mogelijk
Helaas hebben veel leerlingen wel leerachterstanden opgelopen toen ze thuis de lessen volgenden. Zo konden de praktijklessen niet doorgaan. Vooral voor leerlingen en studenten die kader, mavo en op het MBO zaten was dit erg vervelend. Je kan dan als leerling wel achter je laptop gaan zitten om de theorie achter de praktijk te gaan leren, maar je moet tenslotte bij de praktijkvakken toch dingen gaan doen. Vertellen hoe je moet koken, Vlinderstruiken stekken, iemands haar moet knippen, of moet zagen en dingen in elkaar timmeren is dus niet zo nuttig, als je dit vervolgens niet in de praktijk kan brengen.
Ter illustratie in het practicum kon niet meer
De practicumlessen die ook op de havo en het vwo gegeven werden konden met corona niet doorgaan. Dit zijn ook praktijklessen, maar dan voor de technische vakken, die in het lab plaatsvinden. Biologie, scheikunde en natuurkunde konden dus met online lesgeven ook niet volledig uit de verf komen. De practicumlessen zijn namelijk erg handig voor de beeldvorming van de kinderen. Je ziet wat je geleerd hebt in de lessen bij een practicum terug in de praktijk, waardoor je het onderwerp soms beter begrijpt. Hoe een Klokje met tandwiel werkt, hoe een rode bloedcel eruitziet en wat het smeltpunt is van een bepaalde stof, kon je dus alleen via de theorielessen weten.
Slechtere kwaliteit door de techniek
Naast dat bepaalde lessen niet meer volledig gegeven konden worden, waren andere lessen online kwalitatief slechter. Als de microfoon van de docent weer eens lastig deed, had je meteen gemist wat je voor de volgende toets moest leren. Ook kon het beeld wel eens uitvallen, waardoor je de powerpoint presentatie van de docent niet goed kon zien. Onhandig als je aantekeningen moest maken of wilde weten hoe de plaatjes ter illustratie eruit zagen. Zo kan je als leerling dus behoorlijk veel dingen missen, ook al heeft de docent de les wel goed voorbereid. Fysiek op school was dit veel minder snel gebeurd.
Sneller afgeleid dan op school
Tot slot is een reden waarom het online onderwijs niet zo goed was, dat de leerlingen sneller afhaakten. Allereerst waren ze veel sneller afgeleid dan in de fysieke lessen. Iedereen kan thuis alsmaar binnen lopen, je raakt afgeleid van de troep op je bureau of je gaat gewoon even scrollen op je telefoon. Een docent kan online ook minder goed zien wie er oplet en wie niet, waardoor je als je eenmaal was afgehaakt ook niet snel meer aanhaakte. Daarnaast is het uitzetten van de camera of je microfoon ook een manier voor leerlingen om minder goed met de les mee te doen. Het spijbelen werd online dus veel makkelijker.