Ben je ooit in een situatie terechtgekomen waarin je je hart uitstortte, maar de andere persoon niet luisterde of niet oplette? Ze hoorden je misschien, maar je kreeg het gevoel dat ze niet luisterden. Ze hebben het misschien te druk met het controleren van hun e-mails of sms’en, en je kunt zien hoe afgeleid ze zijn.
Helaas hebben we anderen waarschijnlijk ook wel een paar keer hetzelfde gevoel gegeven. In deze snelle wereld is het belang van effectief luisteren vandaag de dag van het grootste belang. Met meer werk en minder tijd besteden mensen echter steeds minder tijd aan het luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Terwijl luisteren en horen hetzelfde lijken te zijn, zijn ze dat niet. Echt effectief luisteren is een vaardigheid die je misschien moet leren. Echt luisteren vereist inspanning. Het vereist de bereidheid om volledig op te gaan in het gesprek en oprecht te reageren op wat de ander te zeggen heeft. Actief luisteren is een daad van zorg en respect en zorgt ervoor dat de ander zich erkend en gehoord voelt. Als je last hebt van onbewuste spanningen die dat voorkomen kan Nieuwetijds Opleidingen je helpen.
Afleidend luisteren is niet alleen vervelend, maar ook respectloos. Daarom is het voor iedereen belangrijk om te leren wat hen onderscheidt van een slechte luisteraar tot een goede luisteraar. Laten we tien manieren bekijken waarop u een betere luisteraar kunt worden.
1. Onderbreek niet wanneer iemand aan het praten is
Hoewel je je misschien verveelt door aan de ontvangende kant van het gesprek te zijn en misschien de drang voelt om in te grijpen in wat de spreker zegt om je stuk te zeggen, is regel nummer één van een goede luisteraar dat je de spreker niet onderbreekt. Het geeft hen het gevoel onbelangrijk en gehaast te zijn. Het onderbreken van een pratende persoon kan zeer frustrerend zijn en wordt door de spreker gezien als een teken van gebrek aan respect. Het is belangrijk om je volledig te concentreren op het luisteren en stil te zijn als iemand aan het woord is. Wacht tot de spreker klaar is met praten om te reageren en uw opmerkingen te geven. Leslie Shore, auteur van het boek Listen to Succeed, zegt: “Als we aan een antwoord beginnen voordat de spreker klaar is, verliezen we zowel de volledige informatie die wordt aangeboden als het begrip van het soort emotie dat aanwezig is in de toespraak van de spreker”. Wachten tot het einde van de zin voordat u antwoordt, kan het zelfvertrouwen van de sprekers vergroten en hen op hun gemak stellen in uw aanwezigheid.
2. Ga weg van de afleidingen
Sms’en op telefoons, plotselinge oproepen aannemen en door je Instagram-feed scrollen, kan anderen het gevoel geven dat je niet geïnteresseerd bent in wat ze zeggen. Het is gewoon onbeleefd. U kunt ook informatie missen die relevant is voor het onderwerp dat wordt besproken als uw hoofd zich op te veel plaatsen bevindt. Om beter te kunnen luisteren, is het belangrijk om afleiding te leren overwinnen. Uw enige aandacht en focus moet gericht zijn op de persoon die aan het woord is. Je moet je hoofd leegmaken om volledig aanwezig te zijn om een kwaliteitsgesprek te voeren. Als u uw telefoon neerlegt, kunt u ervoor zorgen dat u niet op meer dan één plek bezig bent en dat u uw onverdeelde aandacht aan de spreker geeft, zodat u hem beter kunt verstaan.
3. Oogcontact
Het onderhouden van oogcontact kan erg belangrijk zijn voor effectieve communicatie. Als mensen praten, willen ze alle ogen en concentratie op hen gericht hebben. Wanneer het publiek oogcontact maakt met de spreker, voelt de spreker dat wat hij zegt waardevol is. Het geeft hen het gevoel dat hun communicatie zinvol is. Stel je voor dat je met iemand praat. Wat je zegt, is van waarde voor jou, en je zou willen dat de ander het ook hoog in het vaandel heeft staan. Zou je nu willen dat de ander – je luisteraar – een tekst leest, naar zijn vingertoppen kijkt of met iemand anders begint te praten? Nee, dat zou je niet doen! Onthoud dat oogcontact erg belangrijk is: het kan verschillende berichten aan verschillende mensen overbrengen. Deze tactiek wordt steeds belangrijker, vooral tijdens de Covid-pandemie. Hoewel alles online is verschoven, kunnen mensen misschien niet je hele gezicht zien, maar ze kunnen zeker je ogen zien.
En met oogcontact bedoelen we niet een harde, diepe blik, maar gewoon een blik in hun richting (idealiter de oog-neusdriehoek voor 70% van de tijd). De volgende keer dat iemand met je praat, vermijd dan de verleiding om ergens anders te kijken dan hun gezicht. Het is niet altijd gemakkelijk, vooral als het onderwerp waar de ander het over heeft je niet interesseert.
Leid in dit geval het gesprek om naar een nieuw onderwerp of verzin je excuses om te vertrekken.
4. Luister niet alleen om beleefd te zijn
Een algemene observatie is dat mensen meestal naar anderen luisteren uit vrijgevigheid, niet uit nieuwsgierigheid. Zoals Ajit Singh, consulting professor aan de School of Medicine aan de Stanford University, zei: “Luisteren is goed, maar de bedoeling moet nieuwsgierigheid zijn, niet vrijgevigheid.”
Er is wel eens beweerd dat als je een gesprek beëindigt en helemaal niets leert, dit alleen maar betekent dat je niet echt luisterde. Onthoud dat het doel hier niet is om beleefd te zijn, maar om iets nieuws te leren. Probeer die nieuwsgierigheid in jezelf aan te wakkeren, en de kans is groter dat je aandachtiger en effectiever gaat luisteren. Vraag jezelf elke dag af waar je nieuwsgierig naar bent en over hoeveel dingen je het meest ongelijk hebt. Deze twee vragen zullen je geest waarschijnlijk openen voor een groot aantal geweldige dingen. Het zal je zeker helpen een beginnersmentaliteit te hebben wanneer je een nieuw gesprek aangaat.
5. Positieve lichaamstaal
De lichaamstaal van een persoon kan worden gebruikt om veel materiaal af te leiden. Het kan de spreker helpen begrijpen of u nieuwsgierig, ongeïnteresseerd of nerveus bent? De lichaamstaal van een goede luisteraar is anders en gemakkelijk waarneembaar. Ze leunen meestal naar voren en tonen meestal interesse. Hun gezichtsuitdrukking heeft ook veel te zeggen. Hun gezichtsuitdrukking is dat ze meestal glimlachen, hun bezorgdheid uiten of ook empathie tonen. Het is deze lichaamstaal die de spreker vertelt dat er naar hem wordt geluisterd.
Laten we een voorbeeld bekijken. Stel je voor dat je thuiskomt van school en je moeder vertelt dat je een hele zware dag hebt gehad – en je moeder blijft door haar telefoon scrollen. Is dat nu een goede reactie? Nee! Helemaal niet.
Maar wat als je moeder opkijkt van haar telefoon en je met vragende ogen vraagt? “Oh nee! Wat is er gebeurd?” Geeft dit je niet het gevoel dat er naar je wordt geluisterd en dat er naar je wordt geluisterd?
Volgens onderzoek van Alan Gurney: “De juiste lichaamstaal maakt je een betere actieve luisteraar en daarom meer ‘open’ en ontvankelijker voor wat de spreker zegt. Tegelijkertijd geeft het aan dat je naar ze luistert”.
6. Vragen…Vragen…Vragen
Dit is misschien wel een van de beste manieren om te laten zien dat je geïnteresseerd bent. Als iemand je iets vertelt, antwoord dan niet simpelweg met een “Leuk! Of “Dat moet leuk zijn!”. In plaats daarvan kun je interesse tonen door vragen te stellen zoals ‘Hoe was de plaats?’ Of “Hoe was je ervaring?” De persoon die aan het woord is, zal je dan zien als een geweldige gesprekspartner. Stel open vragen zodat ze uitgebreide antwoorden kunnen geven.
7. Vertrouwelijke informatie betekent “Vertrouwelijk”
Vergeet niet om aandachtig te luisteren naar wat je wordt verteld. Als je het gevoel hebt dat de informatie vertrouwelijk van aard is en dat de spreker wil dat dit zo blijft, houd het dan zo. Hoe sterk de drang om de bonen te morsen ook is, niet doen! Een goede luisteraar zijn betekent betrouwbaar zijn en gevoelig zijn voor de informatie die met u wordt gedeeld. Probeer de spreker te verzekeren dat de informatie die ze hebben gedeeld geheim blijft en veilig is bij jou. Dit zal een bron van opluchting voor hen zijn, aangezien ze het gevoel zullen hebben dat ze een persoon hebben met wie ze kunnen vertrouwen en die hun gevoelige informatie kunnen delen.
Dit vertrouwen met hulp verdiept uw relatie, aangezien het belangrijkste aspect van vertrouwelijkheid is dat het helpt om het vertrouwen te behouden. Het maakt een vrije overdracht van informatie tussen de luisteraar en de spreker mogelijk en zorgt ervoor dat het persoonlijke leven, de problemen en de successen van de spreker alleen van hen zijn. Om het allemaal samen te vatten – Wees als een therapeut: leer te luisteren en geen enkel oordeel te vellen.
8. Herhaal wat je hebt gehoord
Dit proces wordt ook wel ‘actief luisteren’ genoemd. Het belangrijkste punt hier is om precies te herhalen wat je hebt gehoord. Als de spreker het ermee eens is dat wat je hebt gehoord precies is wat hij of zij van plan was te zeggen, ja, dan kun je verder gaan. Als dit echter niet gebeurt, vraag de spreker dan om zijn uitspraak te herformuleren en ga hiermee door totdat jij – de luisteraar – het echt kunt begrijpen. Zoals Adam Goodman, directeur van het centrum voor leiderschap aan de Northwestern University, zegt: “Simpel gezegd, er is meer kans om verkeerd te begrijpen dan om daadwerkelijk te begrijpen.” Dit komt omdat veel problemen iemands vermogen kunnen belemmeren om te begrijpen welke informatie de andere persoon precies probeert over te brengen. Stel jezelf de vraag: “Begrijp ik wat de ander zegt?” of “Ben ik het te snel eens en kan ik het in de toekomst oneens zijn?” En zorg ervoor dat je herhaalt wat je hebt gehoord!
U kunt doorgaan met samenvatten en parafraseren als manieren om aan te tonen dat u het begreep, dat deze persoon wordt gehoord en dat u oplet en geïnteresseerd bent in wat hij te zeggen heeft.
9. Doe suggesties!
Goed luisteren is meer dan zwijgen: het heeft ook te maken met goede feedback. Deze feedback moet worden gegeven op een manier die de andere persoon bereid is te accepteren, en die de andere persoon een alternatieve route biedt om te volgen. Iemand die het hele gesprek zwijgt en uiteindelijk met een oplossing komt, wordt niet echt geloofwaardig geacht. Probeer ook niet te kritisch te lijken op wat de ander zegt. Als je de neiging hebt om te sceptisch te zijn over wat de ander zegt en aan het eind besluit om een suggestie te doen, dan kom je over het algemeen minder betrouwbaar over. Onthoud dat het belangrijk is dat u niet alleen suggesties doet, maar ze ook doet op een manier die acceptabel en geloofwaardig is voor de spreker. Volgens onderzoek van de Harvard Business Review is ‘het doen van suggesties niet het probleem; het kan de vaardigheid zijn waarmee die suggesties worden gedaan”.
10. Voeg interacties toe die het zelfrespect van een persoon versterken
Probeer van het gesprek een positieve ervaring voor de spreker te maken. Dit kan alleen als de luisteraar actief is en niet passief – zelfs kritisch. Een manier om een goede luisteraar te zijn, is door de spreker te ondersteunen en een gevoel van vertrouwen in hem over te brengen. Een positieve ervaring en goed luisteren betekent het creëren van een veilige omgeving waarin alle verschillen en problemen op een gemeenschappelijke basis openlijk kunnen worden besproken. Probeer daarom van uw gesprek met iemand een positieve ervaring te maken door middel van interacties die kunnen helpen het zelfrespect van de spreker op te bouwen.
Laatste woord
Luister zonder na te denken over wat je hierna gaat zeggen – luister goed en stem af.
Hoewel je jezelf misschien als een goede luisteraar beschouwt, beoordeel je jezelf misschien niet al te nauwkeurig. Volgens onze ervaring kan goed luisteren zich beperken tot drie dingen, waaronder niet praten als anderen aan het woord zijn, anderen laten weten dat je luistert door middel van gezichtsuitdrukkingen en verbale uitdrukkingen of geluiden en in staat zijn om te herhalen wat de andere persoon heeft gezegd.
Een goede luisteraar zijn is niet hetzelfde als een spons zijn; in plaats daarvan kunnen goede luisteraars als trampolines zijn. Ze weerkaatsen ideeën en in plaats van je energie en ideeën te absorberen, hebben ze de neiging ze te versterken. Ze zorgen ervoor dat je je beter voelt, niet alleen door te absorberen, maar door je actief te ondersteunen. In deze wereld van vandaag, waar mensen de verbinding hebben met smartphones en sociale media, en momenteel, zelfs door de pandemie, zijn luistervaardigheden belangrijker dan ooit geworden. Onthoud dat betere luistervaardigheden je kunnen helpen om betere, diepere en eerlijkere relaties te ontwikkelen.
Probeer deze uit en kijk of het helpt om een verandering in je teweeg te brengen door je een betere luisteraar te maken!