yoga

Misschien ben je nog niet helemaal begonnen met yoga of juist al jaren bezig. Je beoefent yoga vast om een bepaalde reden. Je hebt vast wel is gehoord dat yoga gezond is voor je. Het is misschien niet het nummer één doel van yoga, het speelt in ieder geval zeker een rol.

Je houdt je lichaam en geest gezond, wat weer de basis is voor een gelukkig leven. Hieronder staan een aantal redenen waarom yoga gezond is. Wel kun je niet alle oefeningen zomaar thuis uitoefenen. Je kunt een matje of een hocker nodig hebben.

Vergroot je flexibiliteit en versterkt je spieren

De meest bekende voordelen van yoga is dat het de flexibiliteit van de spieren vergroot. Door het regelmatig stretchen van de spieren, worden ze flexibeler. Je lichaam wordt hierdoor beweeglijker en je verkleint daarmee de kans op blessures.

Daarnaast versterkt het je spieren, wat overigens wel afhankelijk is van wat voor yoga je doet. Doordat je sommige houdingen minuten lang moet vasthouden, versterkt dit je spieren.

Verbetert je lichaamshouding en versterkt je botten

Vaak zitten we erg ingezakt op een stoel, over het algemeen is dit slecht voor je lichaamshouding. Door aan yoga te doen kun je dit verbeteren en ga je vaker rechtop zetten. 

Dat het goed is voor je spieren heb je al gelezen, maar wist je dat het ook je botten sterker maakt. Het langer vasthouden van bepaalde yoga oefeningen zorgen ervoor dat het de botten versterkt en minder kans hebt op botziektes.

Helpt je beter slapen

Met een druk leven kun je af en toe moeite hebben om de uit knop te vinden. Drukke dagen zorgen ervoor dat je gedachte in bed door blijven gaan. Je komt moeilijker in slaap en de slaap die je krijgt is van mindere kwaliteit. Daarvoor is yoga ook een oplossing, het helpt je gedachten en zintuigen tot rust te brengen. Zo kun je jezelf beter kalmeren en slaap je beter en dieper.

Verlaagt je bloeddruk

Steeds meer mensen hebben last van een te hoge bloeddruk. Dit is een gevolg van de levensstijl die we hebben. Door yoga te doen gaat de bloeddruk weer omlaag, meditatie is een goede vorm daarvoor. Door op een andere manier adem te halen, krijg je de bloeddruk standaard omlaag.