Niet proberen. Doen. Proberen bestaat niet. De wijze woorden van Meester Yoda zijn hard nodig om eindelijk van alle twijfels af te zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan, echter!
Maar het is net als het maken van een longlist en een shortlist. Eigenlijk zelfs precies gelijk daaraan! Want je wilt iets kopen, maar je komt om in de verschillende varianten van het product dat je wilt hebben. Dat betekent dat zoekcriteria vereist zijn. Kijk! Zo komen we nog eens ergens.
Wat we maar willen zeggen is dat je , zolang je weet wat je wilt, de resultaten van je zoektocht heel erg kunt vernauwen. En uiteindelijk heb je dan de ideale versie van je gewenste product, dat ook nog eens aan al je eisen voldoet! Om op dat eindpunt te komen, moet je jezelf de volgende vragen stellen:
Wat wil je kwijt zijn?
Mocht je een bodemloze portemonnee hebben, dan zou je deze stap natuurlijk over kunnen slaan. Ook wanneer het product in kwestie helemaal niet zo duur is en/of hoeft te zijn. Voor de mensen die het niet zo breed hebben, is prijzen vergelijken wel heel erg verstandig om te doen. Zodra je in een specifieke webwinkel – of, uiteraard, bij een online prijzen vergelijker – je budget hebt afgekaderd, worden je keuzes al een heel stuk overzichtelijker.
Wat moet het kunnen?
Ook niet verkeerd. Veel elektronische producten – maar ook andere artikelen – hebben de meest uiteenblopende specificaties. Via de website waar je jouw aankopen gaat doen, kun je daarom ook selecteren op waar hetgeen jij wilt hebben allemaal toe in staat moet zijn. Voor een laptop kan dit bijvoorbeeld de grootte van het geheugen of het scherm zijn, of het aantal usb-poorten. En voor een koffiezetapparaat de inhoudscapaciteit, het aantal verschillende soorten bakkies dat je kan zetten, etc.
Wat is je favoriete merk?
Ja, dat kan ook nog eens; merktrouw zijn. Maakt niet uit wat de concurrent produceert, da’s toch allemaal troep. Jij zweert bij je favoriete fabrikant! En daar is niks mis mee.
Heeft het merk van jouw keuze niet wat je zoekt? Dan kun je het altijd nog proberen bij een andere maker, of een website opzoeken waar producten die jij wilt hebben van jouw favoriete producent wél aanwezig is. Gaat soms diep, hoor, die trouw!