Als je hele erge pijn ervaart bij het opstaan na een nacht slapen of na intensief gebruik, dan is de kans groot dat je last hebt van hielspoor. Hielspoor kan heel duren voordat het over is, maar er zijn wel een paar dingen die je kunt doen om het te verminderen. In dit artikel lees je wat jij zelf kunt doen aan hielspoor. 

Oefeningen

Hielspoor is een ontsteking in de peesplaat. Als je er nog niet heel lang last van hebt dan is het mogelijk om dit zelf te behandelen, als je er al langer last van hebt dan is de kans groot dat je zelf alleen kan verminderen. Oefeningen die je kunnen helpen bij het verminderen van hielspoor zijn bijvoorbeeld het rekken en strekken van de kuitspier, dit kan je op verschillende manieren doen. Het rekken van de peesplaat kan je doen doormiddel van een handdoek om de tenen te slaan en dan uit te rekken. 

Schoenen

Een grote oorzaak van hielspoor kan het dragen van verkeerde schoenen zijn. Als je nieuwe schoenen voor hielspoor gaat kopen dan moet je letten op de pasvorm en de goede steun. De schoen moet goed passen en goed aansluiten. Verder is het ook handig om te kiezen voor schoenen met een klein hakje van ongeveer 1 cm. Dit zorgt ervoor dat er minder spanning op de achillespees en peesplaat komt te staan. Koop de schoen pas aan het einde van de dag, dan ben je al actief geweest en kan je voet wat dikker zijn. 

Rust

Ondanks dat je veel oefeningen kunt doen, is het wel belangrijk dat je voldoende rust neemt. Als je veel van sporten houdt, dan is het aan te raden om te fietsen of zwemmen in plaats van te joggen. Verder kan jij je hiel ook even koelen met ijs als de pijn te erg wordt. Loop niet op blote voeten op een harde ondergrond, dit is niet goed voor de voet.